NOWY
GMACH ZESPOŁU SZKÓŁ SPOŁECZNYCH NR 6 SPOŁECZNEGO TOWARZYSTWA OŚWIATOWEGO
Rafał BARYCZ, Paweł SARAMOWICZ
Przygotowanie młodego pokolenia Polaków do efektywnego działania w konkurencyjnych
warunkach XXI wieku - wymaga nowoczesnego modelu kształcenia i odpowiadającej
mu innowacyjnej formy przestrzennej. Stworzenie szkoły przyjaznej uczniom,
przygotowującej młodego człowieka do odpowiedzialnego i samodzielnego życia,
która wychowuje i uczy etycznych norm życia zbiorowego - to zadanie narodowe
o podstawowym znaczeniu.
W Krakowie przy ul. Senatorskiej 43 rozpoczyna się budowa nowoczesnego budynku
szkoły z gimnazjum i salą sportową, którego dokumentacja projektowa została
sporządzona w Biurze Projektów Barycz i Saramowicz. Inwestorem gmachu jest
Spółka Akcyjna ASCO, najemcą - Zespół Szkół Społecznych nr 6 w Krakowie
Społecznego Towarzystwa Oświatowego. To jedna z najlepszych naszych szkół
niepublicznych. Cykl budowlany zakłada oddanie budynku do użytku na 1 września
2006 roku, gdy z początkiem nowego roku szkolnego dzieci rozpoczną w nim
naukę.
Budowla powstaje w eksponowanym miejscu w elitarnej dzielnicy Krakowa o
bogatej tradycji modernizmu międzywojennego, w zobowiązującym historycznie,
kulturowo i krajobrazowo sąsiedztwie zabytkowych zespołów Klasztoru SS.
Norbertanek i wzgórza Św. Bronisławy. Budynek wystudiowany został w sposób
spolegliwy wobec otoczenia oraz linearny, wstęgowo nawiązując do linii rzeki
Rudawy, nad którą jest zlokalizowany.
Barycz i Saramowicz wystylizowali szkołę nowego typu, która, w duchu współczesnej
logiki wychowania, ma na celu stworzenie dla młodego człowieka przyjaznego
drugiego domu, miejsca zaopatrzonego w bogatą infrastrukturę multimedialnej
oświaty, sportu i czasu wolnego. Idea projektowa budowli jest nakierowana
na generowanie przestrzennych ram dla więzi międzyludzkich i przyjaźni.
Strefowanie funkcjonalne nowoczesnego gmachu obejmuje zespół pomieszczeń
szkoły podstawowej dzieci młodszych z salami lekcyjnymi 1-3 i klasą zerową,
każda zaopatrzona w przylegający ogródek, gdzie w pogodne dni będą prowadzone
zajęcia; część sportową z salą gimnastyczną i widownią dla publiczności;
eleganckie lobby z hollem, atrium, recepcją i świetlicą szkolną, zespół
pomieszczeń szkoły podstawowej dzieci starszych z salami lekcyjnymi 4-6;
moduł administracyjno-socjalny z gabinetami, pokojem nauczycielskim i salą
konferencyjną; zespół pomieszczeń gimnazjum (w tym sale lekcyjne z zapleczem
przystosowane do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych); pracownię
komputerową i bibliotekę z mediateką.
Gmach swą innowacyjność zawdzięcza zarówno wystudiowanej formie przestrzennej,
jak i nowatorskim użyciom i zestawieniom kreatywnych materiałów. Zasadnicze
oblicze budynku kształtuje przemyślana oryginalna kompozycja horyzontalnych
boni z kształtek silikatowych, rodzaj artystycznej licencji autorów, dla
których tłem jest tynk o chropawej fakturze. Z motywem tym dialogują obszerne
przestrzenie wypełnione pustakami szklanymi, wśród których amorficznie zakomponowano
otwory okienne.
Po latach tendencji do poszukiwania języka kreacji architektonicznej koncentrującej
się na formie i bryle w architekturze, dziś obszary działań projektowych
przesuwają się w kierunku odkrywania nowoczesnych możliwości materiałowych
i ich stosowania jako tworzywa nowej kreatywnej estetyki -i w tym kierunku
podąża teraz myśl architektoniczna Barycza i Saramowicza.
Rafał BARYCZ
Paweł SARAMOWICZ
opublikowano w: Architektura-Murator, nr 9/ 2005