SZKOŁA W NOWYM STYLU
Janusz Michalczak



W Krakowie, w malowniczym miejscu - nad Rudawą, w bliskim sąsiedztwie klasztoru Norbertanek, powstała nowa szkoła, charakteryzująca się ciekawą, współczesną i innowacyjną architekturą. W otoczeniu nowoczesnego gmachu, należącego do Zespołu Szkół Społecznych nr 6 Społecznego Towarzystwa Oświatowego, będącego jedną na najstarszych niepublicznych instytucji oświatowych w mieście, znajdują się modernistyczne wille z okresu międzywojennego.

- Budowa gmachu wpisuje się w ciąg wielkich inwestycji w infrastrukturę społeczną Krakowa, dzięki którym w ostatnich latach tak korzystnie zmienia się oblicze naszego miasta i jakość życia jego mieszkańców - mówi dr arch. Rafał Barycz z Biura Architektonicznego Barycz & Saramowicz, które było generalnym projektantem inwestycji. Zależało nam na tym, aby budynek w sposób możliwie najlepszy został wkomponowany w otoczenie. Jego linearny kształt nawiązuje do linii rzeki, a dodatkowo został on podkreślony horyzontalnymi boniowaniami z szlachetnych kształtek silikatowych, dla których tłem jest tynk o chropawej fakturze. Z linearnymi motywami korespondują obszerne powierzchnie i przestrzenie wypełnione pustakami szklanymi, pośród których zakomponowano otwory okienne.
Szkoła budzi zaciekawienie, o czym przekonuje się na co dzień Magdalena Siekańska, dyrektor Zespołu Szkół Społecznych nr 6. - To duża satysfakcja uczyć w takim budynku, który przerósł oczekiwania, zarówno nauczycieli, jak i dzieci - podkreśla. Szkoła powstała w miejscu, które było przeznaczone pod inwestycje celu publicznego i jest przez nas dzierżawiona na korzystnych zasadach.
Można sądzić, że w czasach, gdy tak dużo mówi się o problemach i potrzebach polskiej oświaty - budowa tego gmachu będzie stanowić przestrzenny wzorzec dla nowoczesnych budowli edukacji i nauki. Projekt powstawał w ścisłej współpracy z biurem architektonicznym. W budynku szkoły, otwartej 1 września br. - uczy się w niej 180 dzieci, klasy są kilkunastoosobowe - znajdują się strefy o ściśle określonym przeznaczeniu. - W części parterowej gmachu m.in. zespół pomieszczeń klasy zerowej oraz dzieci młodszych (klasy I-III) z przylegającymi do nich ogródkami, umożliwiającymi prowadzenie zajęć lekcyjnych w pogodne dni pod gołym niebem - objaśnia dr arch. Paweł Saramowicz. Odrębną całość stanowi część sportowa z salą gimnastyczną i widownią dla publiczności. Na parterze jest też elegancki hol, recepcja z urządzeniami monitorującymi oraz świetlica szkolna z atrium. Na pierwszym piętrze usytuowane zostały pomieszczenia klas starszych (IV-VI), moduł administracyjno-socjalny z gabinetami, pokojem nauczycielskim i salą konferencyjną, zespół pomieszczeń gimnazjum - w tym sale wykładowe z zapleczem przystosowane do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych; pracownia komputerowa i biblioteka z mediateką. - Wszak edukacja i wiedza Obywateli zdecydują o rozwoju cywilizacyjnym naszego kraju oraz jego miejscu w nowoczesnym świecie - dodaje.
Przez długi czas biuro architektoniczne koncentrowało się na poszukiwaniach związanych z formą i bryłą projektowanych obiektów. - Dziś zwracamy się bardziej w kierunku odkrywania nowoczesnych możliwości materiałowych i ich stosowania jako tworzywa nowej, kreatywnej estetyki - stwierdza dr Rafał Barycz. 

Janusz Michalczak
Fotografie: Bartosz Makowsk

opublikowano w: Dziennik Polski, nr 296 (19003)/ 2006, 20 grudzień 2006