SZKOŁA
W NOWYM STYLU
Janusz Michalczak
W Krakowie, w malowniczym miejscu - nad Rudawą,
w bliskim sąsiedztwie klasztoru Norbertanek, powstała nowa szkoła, charakteryzująca
się ciekawą, współczesną i innowacyjną architekturą. W otoczeniu nowoczesnego
gmachu, należącego do Zespołu Szkół Społecznych nr 6 Społecznego Towarzystwa
Oświatowego, będącego jedną na najstarszych niepublicznych instytucji
oświatowych w mieście, znajdują się modernistyczne wille z okresu międzywojennego.
- Budowa gmachu wpisuje się w ciąg wielkich inwestycji w infrastrukturę
społeczną Krakowa, dzięki którym w ostatnich latach tak korzystnie zmienia
się oblicze naszego miasta i jakość życia jego mieszkańców - mówi dr
arch. Rafał Barycz z Biura Architektonicznego Barycz & Saramowicz,
które było generalnym projektantem inwestycji. Zależało nam na tym,
aby budynek w sposób możliwie najlepszy został wkomponowany w otoczenie.
Jego linearny kształt nawiązuje do linii rzeki, a dodatkowo został on
podkreślony horyzontalnymi boniowaniami z szlachetnych kształtek silikatowych,
dla których tłem jest tynk o chropawej fakturze. Z linearnymi motywami
korespondują obszerne powierzchnie i przestrzenie wypełnione pustakami
szklanymi, pośród których zakomponowano otwory okienne.
Szkoła budzi zaciekawienie, o czym przekonuje się na co dzień Magdalena
Siekańska, dyrektor Zespołu Szkół Społecznych nr 6. - To duża satysfakcja
uczyć w takim budynku, który przerósł oczekiwania, zarówno nauczycieli,
jak i dzieci - podkreśla. Szkoła powstała w miejscu, które było przeznaczone
pod inwestycje celu publicznego i jest przez nas dzierżawiona na korzystnych
zasadach.
Można sądzić, że w czasach, gdy tak dużo mówi się o problemach i potrzebach
polskiej oświaty - budowa tego gmachu będzie stanowić przestrzenny wzorzec
dla nowoczesnych budowli edukacji i nauki. Projekt powstawał w ścisłej
współpracy z biurem architektonicznym. W budynku szkoły, otwartej 1
września br. - uczy się w niej 180 dzieci, klasy są kilkunastoosobowe
- znajdują się strefy o ściśle określonym przeznaczeniu. - W części
parterowej gmachu m.in. zespół pomieszczeń klasy zerowej oraz dzieci
młodszych (klasy I-III) z przylegającymi do nich ogródkami, umożliwiającymi
prowadzenie zajęć lekcyjnych w pogodne dni pod gołym niebem - objaśnia
dr arch. Paweł Saramowicz. Odrębną całość stanowi część sportowa z salą
gimnastyczną i widownią dla publiczności. Na parterze jest też elegancki
hol, recepcja z urządzeniami monitorującymi oraz świetlica szkolna z
atrium. Na pierwszym piętrze usytuowane zostały pomieszczenia klas starszych
(IV-VI), moduł administracyjno-socjalny z gabinetami, pokojem nauczycielskim
i salą konferencyjną, zespół pomieszczeń gimnazjum - w tym sale wykładowe
z zapleczem przystosowane do nauczania przedmiotów przyrodniczych i
ścisłych; pracownia komputerowa i biblioteka z mediateką. - Wszak edukacja
i wiedza Obywateli zdecydują o rozwoju cywilizacyjnym naszego kraju
oraz jego miejscu w nowoczesnym świecie - dodaje.
Przez długi czas biuro architektoniczne koncentrowało się na poszukiwaniach
związanych z formą i bryłą projektowanych obiektów. - Dziś zwracamy
się bardziej w kierunku odkrywania nowoczesnych możliwości materiałowych
i ich stosowania jako tworzywa nowej, kreatywnej estetyki - stwierdza
dr Rafał Barycz.
Janusz Michalczak
Fotografie: Bartosz Makowsk
opublikowano w: Dziennik Polski, nr 296 (19003)/ 2006, 20 grudzień 2006